آینده








آینده - وب سایت شخصی عباس عبدی

نگاه میهمان

۱ مرداد ۱۳۸۷

"خط دفاع ديپلماسي"(آقاي جاويد)

چكيده :
در يادداشت "خط حمله ديپلماسي" با ذكر دلايلي به اين مورد پرداخته شد كه خط حمله ديپلماسي ايران در مواجهه با غرب ، مساله انرژي هسته اي و چالشهاي مربوط به آن قرار داده شده است.در اين يادداشت سعي مي شود به اين پرداخته شود كه براي چنان خط حمله اي در ديپلماسي ، چه خط دفاعي بايد چيده شود و آيا خط دفاعي چيده شده توسط حاكميت ، ظرفيت دفاع از آن خط حمله را دارد؟
----------------------------------
كنفوسيوس ، فيلسوف مشهور چيني ، بقاء و پايداري حكومت را بر پايه سه محور اساسي ارتش قوي ، تامين معيشت مردم و اعتماد عمومي مي داند.او مي گويد اگر قرار باشد يكي از اين سه محور وجود نداشته باشد ، آن وجود ارتش قوي است و از بين دو محور ديگر نيز اگر چنانچه حكومت در تامين معيشت مردم ناتوان باشد ، ولي همچنان اعتماد عموم مردم به حكومت وجود داشته باشد ، حكومت مي تواند پايداري و بقاي خود را حفظ كند ، ولي اگر اعتماد عمومي مردم از دست برود ، نمي توان با مولفه هاي ديگر جاي آنرا پر كرد.
اگر چنانچه حاكميت بنا به دلايلي خط حمله ديپلماسي خود را به نحوي انتخاب كرده است كه در مواجهه با بسياري از كشورهاي پرقدرت قرار گرفته است بايد براي خط دفاع اين ديپلماسي در هر سه محور فوق به شكلي شايسته كاركند تا بتواند پايداري خويش را تضمين نمايد.برگزاري مانورهاي نظامي كه نشاندهنده قدرت نظامي است ، البته كاري بايسته و لازم است و به كساني كه به قصد ارعاب و ترساندن ، هر از چندگاهي قدرت نظامي خود را به رخ مي كشند ، نشان خواهد داد كه آنگونه هم كه انها فكر ميكنند نيست كه بتوان با اينگونه اقدامات خواسته هاي بجا و نابجاي خويش را به جلو ببرند و گمان كنند كه با اين قبيل كارها اهرمي كارساز براي پيشبرد اهداف خويش دارند.اميد است كه نيروهاي نظامي در جهت حمايت از مرزها و تماميت ارضي ايران روز به روز بر توانايي هاي خويش افزون كنند.نكته اي كه به نظر مي رسد حكومت در مورد آنها با چالش مواجه است ، در دو محور بعدي قرار دارد.
آيا حكومت در محور تعيين معيشت مردم داراي كارنامه قابل قبولي است؟راستي چرا در طول اين 30 سال حكومت نتوانسته است درد تورم را درمان كند؟چرا ما پس از 30 سال با اينهمه امارهايي شگفت انگيزي كه در زمينه پيشرفت توسط دولت مردان ارائه مي شود و با داشتن اين همه منابع زيرميني بايد روزي 2 تا 4 ساعت برق نداشته باشيم؟چرا نفت 10 دلار باشد و يا 140 دلار ، مردم فرقي در زندگي شان احساس نمي كنند؟تازه معيشت مردم در سالهاي اخير با افزايش درامد نفتي روندي معكوس داشته است؟ چرا قيمت خانه و مسكن در دو سال اخير به گفته خودشان 150 درصد افزايش قيمت داشته است؟ رنج و درد اين افزايش قيمت را چه كساني تحمل مي كنند؟چرا مردم از فرداي خود هراسناكند؟
مردم 30 سال است كه براي حفظ نظام ، هزينه پرداخت مي كنند.از 8 سال جنگ گرفته كه از جان و مال خود هزينه كردند تا در مقابل انواع و اقسام تحريمهاي بين المللي.آيا سوال نخواهد شد كه بالاخره اين نظام كي مي خواهد مردم را حفظ كند؟آمارهايي كه ارائه مي شود و همه حكايت از پيشرفت و سرافرازي دارد ، وقتي كه مردم اين آمارهاي ارائه شده را در زندگي روزمره خود مشاهده نكنند ، اثري معكوس از آنچه ارائه كنندگان امار در ذهن خود دارند برجاي خواهد گذاشت.
جواب اين سوال كه آيا حكومت در تامين معيشت مردم داراي كارنامه قابل قبولي است ، اگر منصفانه نگاه كنيم حداقلش اين است كه جواب مثبت نيست.و متاسفانه اين يكي از محورهايي است كه در خط دفاع ديپلماسي ، دچار مشكل است.دليل اين ناكارامدي هر چه هست بايد برطرف شود ، چون مي تواند پاشنه اشيلي براي خط دفاع باشد.دقت كنيم كه مردم كاري ندارند كه خاتمي اين ناكارامدي را بوجود اورده است يا رفسنجاني و يا احمدي نژاد و يا هر گروهي ديگر.در نهايت چوب اين ناكارامدي را نظام و مردم خواهند خورد.حال دليلش هر كسي باشد.
در زمينه اعتماد عمومي مردم به حكومت كه مهمترين محور بقاء حكومت و شايد در چيدمان دفاعي بايد قوي ترين محور باشد نيز تاملاتي بايد داشت.در زمان جنگ تحميلي اين اعتماد به راسخ ترين شكل ان در بين مردم وجود داشت و همين اعتماد عمومي نتيجه اش مقاومت مردم در برابر دشمن بود.و باعث شد كه در تاريخ اين مملكت جنگي اتفاق بيافتد كه علي رغم تمام مشكلات در پايان جنگ يك وجب از خاك مملكت نيز از دست نرفته باشد.حال اگر ماجراي افشاگري پاليز دار را در نظر بگيريم و فرض كنيم كه حرفهاي او 90 درصد دروغ و فقط 10 درصد راست باشد.تصور همان 10 درصد از حرفهاي او كه راست است معلوم است كه مي تواند چه بلايي بر سر اعتماد عمومي مردم بياورد.
آيا شركت 14 درصدي مردم تهران در انتخابات اخير زنگ هشدار و خطري براي كمرنگ شدن اعتماد عمومي نبايد تلقي شود؟
آيا پناه بردن به خدا توسط يكي از اركان نظام در انتخابات رياست جمهوري گذشته ، نمي تواند عاملي براي بي اعتمادي عمومي باشد؟
آيا كانديدايي كه خود يكي از سران نظام است و از خواب بي موقع خود پشيمان شده است ، اين پشيماني جز بي اعتمادي مردم نتيجه اي دارد؟
آيا گرفتن حق انتخاب شدن از عده اي ، آنهم به صورت فله اي ، موجب بي اعتمادي عمومي نخواهد شد؟
آيا گير دادن به جوانان به خاطر مدل مو و يا پوشش موجب بي اعتمادي عمومي نمي شود؟
آيا براي ايجاد اعتماد عمومي ، نظام نبايد براي موافقان به منتقد تبديل شده و منتقدان به مخالف تبديل شده برنامه اي براي بازگشت داشته باشد؟
آيا ايجاد فضاي تخريب در جهت رسيدن به قدرت ، جز اين است كه اول از هر چيز اعتماد عمومي را از بين مي برد؟
البته الگوريتم اجرايي همان قدرتهايي كه ايران در مواجهه با انها قرار گرفته است كاملا مشخص است.آنها سعي مي كنند كه با هجمه هاي تبليغاتي و تحريمهاي اقتصادي ، دو محور فوق را نشان بگيرند.صبر و حوصله شان هم زياد است.انقدر فشار مي اورند تا با از دست رفتن اين دو محور ، كشور را از درون دچار مشكل كنند و سپس با حداقل هزينه اهداف و مقاصد خويش را اجرايي سازند.بنابراين بايد گفت ، حاكميت دهها برابر همان اهتمامي را كه در خط حمله ديپلماسي خود بكار گرفته است بايد در محورهاي دفاعي نيز بكار گيرد.و بداند كه اگر اين خط دفاعي دچار مشكل گردد نمي تواند با تكيه صرف بر روي خط حمله خود به موفقيت چشم داشته باشد.
سخن را با جمله اي از كنفوسيوس به پايان مي برم:
خرابكاري مملكت از دو چيز است :اول نداشتن مردمان دانا و لايق ، دوم نبودن آنها در راس امور مملكت.



نسخه قابل چاپ | لینک ثابت




نظرات

جاويد :

با عرض معذرت ، جمله پاياني فكر كنم كه از ولتر است كه به اشتباه كنفوسيوس ذكر شده است.

۱ مرداد ۱۳۸۷ ۱:۵۹ بֽظֽ | Reply

:

در مورد جمله آخر بايد به عرض برسانم كه فعلا تو اين مملكت عاقلان و دانايان در راس قدرتند! چون اگر عاقل و دانا نبودند كه با اين سيستم عجيب 30 سال دوام نمي آوردند!!!

۱ مرداد ۱۳۸۷ ۲:۰۶ بֽظֽ | Reply

ahmad :

جناب عبدی سلام
آقای جاوید عزیز
زمانی که شیخ اجل که در عذو بت کلامش خلاف نیست میفرمود « هر عیب که سلطان بپسندد هنر است » ویا بنا بر آنچه رسم ایام قدیم است باب نصیحت به حکومت می گشود که حق رعیت پاس دارد واز باغ او سیبی نچیند «ندزدد» که غلامان او درخت از جای برکنند..نمی دانست که در جزیره ای دوردست «آکسفورد» در دست ساختمان است و بزرگان کشور کینگ جان را مجبور کرده اند که ریر قانون مگنا کارتا راامضا و بپذیرد که اگر چه شاه است و لی فرمانش و گفتار ش در همه زمینه ها لازم الاتباع نیست واجازه ندارد از باغ کسی سیبی بکند !!...
زمانی که شاه سلطان حسین به کمک علما مشغول سحر وجادو وبستن شمشیر افاغنه بود ؛نمی دانست رنسانس چیست واروپا با بهره وری از علوم تجربی وعالمان زمینی چون وات وکپرنیک و نیوتن در اندیشه تسخیر و تحقیر مشرق خواب آلوده است..
اما آنها که اعلامیه حقوق بشر رانوشتند هم سعدی را می شناختند و هم کنفسیوس را و نمایندگانی از همه بلاد ومذاهب و فرق نیز دست اندر کار بودند ..فرمایشات حکیم چین اگر چه درست است متغلق به عصری است که انسان ها چون گله ای بدست چوپانی بنام سلطان هدایت می شدند , امروز آزادی های فردی وسیاسی وحقوق بشر ودموکراسی وحکومت قانون کمترین خواسته انسان ها است و اگر اینها نباشد هیچ کدام از آنچه کنفسیوس گفت میسر نمی شود.امروز نه عصر سعدی است نه حتی سی سال پیش که انقلاب کردیم..چه دوست داشته باشیم وجه نداشته باشیم یک ایرانی ساکن بندر عباس به همان انداره میداند که یک سوئدی وخواسته هایشان نیز به تدریج به هم نزدیک می شود ..چرا باور نمی کنند با هیچ نیروئی نمی توان انفجار اطلاعات را جمع وجور کرد و جامعه را بدوران سعدی وحتی کنفسیوس عقب راند .





۱ مرداد ۱۳۸۷ ۳:۱۳ بֽظֽ | Reply

مخالفت با جمله کنفوسیوس :

آقای جاوید! مطمان هستید این جمله که نوشته اید :" خرابكاري مملكت از دو چيز است :اول نداشتن مردمان دانا و لايق ، دوم نبودن آنها در راس امور مملكت." از کنفوسیوس است؟
اگر مطمان هستید من با آن به دلیل تجربه خود از مردم دیگر کشورهای آباد مخالفم . چون در آنجا سیستمی توسط نخبه ها ایجاد شده که آن کار میکند و اتفاقا مردم آنجاها نسبت به امکانات و .... داناتر و لایق تر نیستند ....
به هر حال فکر میکنم یک جای این گفته اشکال دارد .
چون مولوی معتقد است ماهی از سر گنده گردد نی ز دم
افسوس

۱ مرداد ۱۳۸۷ ۴:۰۹ بֽظֽ | Reply

هشدار بانک مرکزی ایران نسبت به تحریم :

هشدار بانک مرکزی ایران نسبت به تحریم
رئیس بانک مرکزی ایران گفته است که اقدام احتمالی آمریکا برای اعمال تحریم علیه این بانک بر مشکلات اقتصادی موجود جهان خواهد افزود، ولی افزود که جمهوری اسلامی راه هایی را برای حافظت از دارایی های خود خواهد یافت.
طهماسب مظاهری روز دوشنبه در گفتگویی با خبرگزاری رویترز گفت که جهان امروز با بحران های اقتصادی بسیاری رو به روست و همه کارشناسان اقتصادی بر این باروند که سیستم مالی جهان نیاز به ثبات دارد.
کمیته بانکداری مجلس سنای آمریکا هفته گذشته لایحه ای را به تصویب رساند که در آن از دولت آمریکا خواسته شده تا بانک مرکزی ایران را به عنوان حامی تروریسم اعلام کند.

۱ مرداد ۱۳۸۷ ۹:۴۸ بֽظֽ | Reply

هدایت اشتری :

در گرماگرم مذاکره ژنو یكی از معاونین وزارت کشور جمهوری اسلامی ذوق زده اعلام کرد که وزارت کشور امنیت دیپلوماتهای ایرانی که قرار است به تهران بیایند تامین میکند. معاون احمدی نژاد هم باآن ژست عجیب وغریب مطالبی عنوان کرد که سروصدای زیادی به پا کرد.بدون هیچ تفسیری این خبر از روزنومه کیهان تقدیم مشود. محبت زیاد
-----------------------------
شيطان بزرگ: داستان ايران فرق مي كند(خبر ويژه)

كاخ سفيد، آب پاكي را روي دست ذوق زدگان وطني رابطه با آمريكا و ايجاد دفتر حافظ منافع آن رژيم در تهران ريخت.
در حالي كه برخي منابع رسانه اي ايراني و آمريكايي مشتركاً پيشنهاد ايجاد دفتر حافظ منافع و گسترش روابط با آمريكا را تكرار مي كردند، دانا پرينو سخنگوي كاخ سفيد تصريح كرد به رغم اقدام ديپلماتيك آمريكا براي حل مناقشه هسته اي، ايران همچنان به عنوان بخشي از محور شرارت باقي خواهد ماند.
اين سخنگوي شيطان بزرگ مجدداً ادعاي نظامي بودن برنامه اتمي ايران، حمايت ايران از تروريسم در عراق و تلاش براي توليد سلاح هاي كشتار جمعي را مطرح كرد و گفت: ديپلماسي آمريكا در قبال كره شمالي در حال نتيجه دادن است اما مسئله ايران داستان ديگري است و اين كشور پاسخ درستي به بسته مشوق ها در ازاي تعليق فعاليت هاي هسته اي نمي دهد

۱ مرداد ۱۳۸۷ ۱۱:۱۳ بֽظֽ | Reply

فرزاد - ق :

آقای جاوید
با سلام و خسته نباشید
متاسفانه چند بار نوشته جنابعالی را از بالا به پایین و از پایین به بالا برای فهم اصل و هدف و انگیزه شما مرور کردم ولی در نهایت متوجه نشدم که جنابعالی از کدام زوایه و کدام نقطه مختصات این توصیه های دفاعی را به " نظام" ارایه میدهید؟
از نقطه مختصات یکی از افراد داخل نظام؟
یا از زاویه دید و نقطه مختصات یکی از افراد خارج از نظام که دلش بحال فروپاشی نظام می سوزد؟
یا ...؟
چون بنظر میرسد برای فهم بهتر مطالب , قبل از هر چیز لازم است خواننده مطلب , نسبت به جایگاه و نقطه مختصات نویسنده روشن و آشنا باشد .
گفتنی است نقطه مختصات فکری و تحلیلی آقای عبدی به دلیل سابقه و خاطرات ایشان مشخص است و بالطبع مطالب ایشان به راحتی قابل فهم و قابل درک است ( حداقل برای اینجانب ) ولی در مورد جنابعالی این مشکل جایگاهی , مخصوصا با سیگنالهای متفاوت گذشته که از طرف شما منتشر شده , وجود دارد.
امیدوارم با توضیحات مفید و مبسوط خود , این نقصیه را برای خوانندگان مطالب خود نیز برطرف نمایید.
با تشکر

۲ مرداد ۱۳۸۷ ۴:۴۱ قֽظֽ | Reply

فرزین :

همه به تجربه به این نتیجه رسیده اند که نر است تازه شما میگید بدوش؟

۲ مرداد ۱۳۸۷ ۶:۳۰ قֽظֽ | Reply

:

یعنی شما بر خلاف مقامات دیگر نظام معتقد نیستید که بهترین دفاع حمله بجلوست؟

۲ مرداد ۱۳۸۷ ۶:۳۸ قֽظֽ | Reply

مهشید :

نظر شما را نسبت به این خبر میخواستم بدانم:
گرى سيک کارشناس برجسته شوراى امنيت ملى آمريکا:
ايران در موضع چانه‌زنى خوبى قرار دارد
يکى از کارشناسان و تحليلگران برجسته آمريکايى با اعتراف به اينکه تحريمهاى سى ساله آمريکا عليه برنامه هسته اى ايران نتوانسته آن را متوقف کند،نوشت : اين مسئله روشن است که تهران در موضع چانه زنى خوبى در برابر واشنگتن قرار دارد. به گزارش خبرگزارى مهر،”گرى سيک” کارشناس مسائل هسته اى ايران و مقام سابق در شوراى امنيت ملى آمريکا در دوران رياست جمهورى فورد، کارتر و ريگان در گفتگو با شوراى روابط خارجى آمريکا خاطر نشان کرد که فشارهايى بر دولتهاى ايران و آمريکا در جهت پذيرفتن مصالحه اى براى حرکت مذاکرات به سمت جلو وجود دارد .وى افزود:”اين مسئله روشن است که ايران در موضع چانه زنى خوبى قرار دارد. خواهيم ديد که در دو هفته آينده چه اتفاقى خواهد افتاد. طرف آمريکايى اين مسئله را تاييد مى کند که تحريمهاى آن به مدت سى سال که شدت آن هم در طول اين زمان افزايش يافته، در وافع حرکت ايران را در ساخت سانتريفيوژها و توسعه ظرفيت هسته اى آن متوقف نکرده است. “سيک تصريح کرد :”احتمالا بايد براى چيز جديدى تلاش کرد. هيچ يک از طرفين نمى خواهد نشان دهد که آبرويش در حال رفتن است و يا اينکه در حال آرام کردن طرف ديگر است، اما دو طرف به پيدا کردن راهى براى خروج از اين وضعيت بغرنج و پيچيده علاقه مند هستند.”به گزارش مهر، اين کارشناس آمريکايى درباره ماجراجويى رژيم صهيونيستى عليه ايران هم گفت :” باور اين مسئله که اسرائيل بتواند حملات بمبارانى را حتى بدون کمک آمريکا انجام دهد، سخت است. در صورت انجام چنين اقدامي، ايران مى تواند از معاهده ان پى تى (معاهده منع گسترش سلاحهاى هسته اي) خارج شود؛درحالى که مردم و دولت ايران با يکديگر متحد خواهند شد.


۲ مرداد ۱۳۸۷ ۶:۴۱ قֽظֽ | Reply

هاشم :

جناب جاوید
آیا هنوز هم نسل گذشته را بخاطر انقلاب و روی کار آوردن این نظام مقصر میدانید؟

۲ مرداد ۱۳۸۷ ۶:۴۳ قֽظֽ | Reply

شما این را میگوید ولی :

به گزارش فارس از کلاردشت، آيت الله سيد احمد خاتمى ديروز در مراسم يادواره هفده شهيد محله لاهو در شهر کلاردشت گفت: استکبار جهانى از جمله اسرائيل و آمريکا خوب مى‌دانند که ايران اسلامى وارد باشگاه قدرت جهانى شده است.

۲ مرداد ۱۳۸۷ ۶:۴۶ قֽظֽ | Reply

همایون :

نوشته اید خط حمله ديپلماسي ايران در مواجهه با غرب ، مساله انرژي هسته اي و چالشهاي مربوط به آن قرار داده شده است.
میخواستم در مورد این تناقض مرا راهنمایی فرمایید .
آقای جلیلی مذاكره‌كننده ارشد ايراني در مذاكرات ژنو گفته اند در مذاکرات صحبت تعلیق مطرح نشد , از آنطرف طرف غربی میگوید به ایران دو هفته فرصت داده شد تا دست از غنی سازی برداشته و آن را تعلیق کند , این گونه صحبتهای متناقض را در این نبرد چکونه میتوان تحلیل و تفسیر کرد و حرف کدام طرف را میتوان و یا میباید باور کرد؟

۲ مرداد ۱۳۸۷ ۷:۱۰ قֽظֽ | Reply

مهرداد سلطانی :

آقای جاوید
شما به کنفوسیوس اعتقاد کامل دارید؟

۲ مرداد ۱۳۸۷ ۷:۱۲ قֽظֽ | Reply

:

حرفهاي درستي است مثل بقيه حرفها و مثل بقيه نظرها كه خوانندگان محترم مي نويسند
اما در كشور ما سيستمي درست شده كه كار خود را مي كند گوشش هم بدهكار كسي نيست
همه سرگرم كار خود هستند دزد مي دزدد
رانت دار استفاده خود را ميكند منتقد حرف ميزند روزنامه بسته ميشود حراف افقهاي روشن ميبيند جليلي فرش مي بافد بوش تهديد ميكند و..
شايد حرف هويدا درست بود كه تقصيري نداشتم و اين سيستم بود كه عمل ميكرد
حال بگوييد با اين سيستم چه بايد كرد ؟

۲ مرداد ۱۳۸۷ ۹:۱۶ قֽظֽ | Reply

جاويد :

با تشكر از دوستاني كه به اين بحث توجه داشتند و معذرت خواهي كه به دليل اينكه چند روزي به اينترنت دسترسي نداشتم ، و جواب سوالات دوستان را با تاخير مي دهم.
----------------
جناب افسوس
با شما موافقم كه در آنجاها سيستم است كه كار مي كند و حرف من هم جز اين نيست.چون همان سيستم است كه افراد لايق را پرورش مي دهد و بر مي گزيند.
--------
جناب فرزاد-ق
من فكر نمي كنم كه خيلي فرق داشته باشد كه من در چه مختصاتي هستم.در هر نقطه اي كه قرار داشته باشم فكر نمي كنم (لااقل خودم) كه حرفهايم تحت تاثير مختصاتم باشد.به هر حال من هم يك ايرانيم كه قبل از اينكه دلم براي نظام بتپد براي ايران مي تپد و اگر اين نظام بتواند خواسته هاي مادي و معنوي مردم را برآورده كند ، من يكي مخلصش هم خواهم بود.و اگر انتقاد و يا مخالفتي هم هست به خاطر برآورده نشدن اين خواسته هاست و نه چيز ديگر.حرف من اين است كه حال كه سرنوشت ايران و ايرانيان به دست آنها افتاده است و انها هم اين خط حمله ديپلماسي را برگزيده اند ، خط دفاعش اين است.
------------
جناب :
سوال كرده ايد :يعني شما بر خلاف مقامات ديگر نظام معتقد نيستيد كه بهترين دفاع حمله به جلو است؟(پ-ن)
نه من معتقدم كه ابتدا بايد مشكلات داخلي را حل و فصل كنيم.اين بهترين دفاع در مرحله اول است.
--------------
جناب هاشم :
البته من به اين كلي حكم نكرده بودم و شما هم مي توانيد در كامنت مربوط به يادداشت "محاكمه خيالي يكي از سران رژيم گذشته ( آقاي اميد)" http://www.ayande.ir/1386/12/post_448.html#more
آنرا بخوانيد.ولي در نظرات من تغييري حاصل نشده است.
------------
جناب همايون :
من خودم هم حقيقتا در اين مورد مانده ام.از يك طرف آنها مي گويند كه به ايران اولتيماتم داده اند و اين طرف هم مي گويد كه همچين چيزي نيست.انگار بايد زمان اين مساله را حل كند.
------------
جناب مهرداد سلطاني:
من در مورد اين جمله فكر مي كنم كه حرف كنفسيوس صددرصد درست است.




۱۰ مرداد ۱۳۸۷ ۹:۱۶ قֽظֽ | Reply


فرم ارسال نظر


نام :

ایمیل :

نشانی وب :

حفظ اطلاعات :

متن نظر :

 

آدرس Trackback این نوشته :


http://www.ayande.ir/cgi-bin/mtcgi/mt-tb.cgi/954